Friday, September 23, 2011

Siapa kata kita akan 'mengaum'?

Baru saja lepas terbaca blog "Aku Bimbo"... jadi naik semangat pulak untuk aku memasang angan, membentak perasaan! Semuanya gara-gara tajuk beberapa akhbar di Malaysia susulan kekalahan 2-0 di tangan Jepun dalam kelayakan Olimpik London 2012, Rabu lalu. Spesifiknya, tajuk akhbar tabloid berbahasa Melayu. Memang mudah,  'sedap' dan puas hati bagi orang yang tukang buat 'heading' kalau tajuk itu dirasakan dapat menguja para pembaca akhbar berkenaan. Kalau "Aku Bimbo" ada menyanggah sikap sensasi tajuk sebuah akhbar mengenai seorang kanak-kanak yang dijangkiti virus Aids yang dilabel sebagai "budak Aids" (anak gitaris sebuah kumpulan rock tempatan), aku pula kurang senang dengan dua tajuk akhbar tempatan selepas kekalahan Malaysia di tangan Jepun di Stadium Tosu, Fukuoka, Jepun pada 21 September lalu. Bagi aku dua tajuk yang dimaksudkan: 1) "Harimau Muda gagal mengaum di bumi Jepun"; dan 2) "Harimau Lemau"; sungguh dangkal, rendah mutu dan berbaur penghinaan.
Aku yakin dan percaya, kedua-dua tajuk itu direka tanpa menyusuri rentetan sebenar bolasepak negara, malah rangkap katanya dikeluarkan secara spontan untuk memperkecilkan pemain dan pasukan kita sendiri. Bagaimanapun, jika wartawan, penyunting, atau editor yang bertanggungjawab mencetuskan ungkapan tajuk-tajuk itu berfikir dengan sedikit mendalam dan teliti, mereka pastinya akan mendapat ilham untuk memaparkan "heading" lain yang lebih tepat, membina dan tidak merosakkan bahasa. Sebagai orang yang pernah terlibat dengan penerbitan akhbar tabloid pada tahun 1990-an dulu, saya ingin memberikan sedikit hujah mengenai 2 tajuk berkenaan pada Khamis, 22 September 2011 (nama akhbar berkenaan dirahsiakan).

 Harimau Muda gagal mengaum di bumi Jepun
 Persoalannya:
1) Siapa yang kata pasukan kita akan mengaum di Jepun?
2) Bukankah wartawan dan sidang redaksi akhbar berkenaan sendiri yang berminggu-minggu mengulit sendiri harapan dan gambaran sebelum perlawanan?
3) Adakah jurulatih Olimpik, Ong Kim Swee pernah mengatakan pasukannya akan mengaum di Jepun? Saya rasa tidak pernah!
4) Mengikut sejarah, media sukan tempatan (termasuk akhbar tabloid berkenaan) mudah terbawa-bawa elemen "match previews" yang seolah-olah pasukan kita akan meledak dan menang pada hari perlawanan nanti! Rasa positif itu tidak salah, namun perlu realisitik.
5)  Tidak salah juga jika Kim Swee atau pemain berjanji untuk memberikan yang terbaik, atau menjangkakan peluang kita ada apabila bertemu Jepun nanti.

* Jadi, tajuk akhbar "gagal mengaum" dalam konteks menentang Jepun tempoh hari tidak memberi gambaran yang adil dan sesuai. Persoalannya sekali lagi: "Siapa yang janji Malaysia akan mengaum di bumi Jepun?". Itu cuma andaian syok sendiri tabloid berkenaan.

"Harimau lemau"
1) Perkataan "lemau" dalam tajuk ini adalah sebahagian daripada vokabulari bahasa pasar/rojak generasi SMS dan FB. Juga dikerap dianjurkan oleh pelbagai individu dalam selebriti hiburan. Maksud "lemau" ditujukan kepada orang yang lembap, tak bertenaga dan tidak ceria.
2) Penggunaan perkataan 'lemau' terhadap skuad Olimpik negara sungguh berbaur penghinaan (sedangkan pemain jelas berusaha sedaya upaya menyaingi Jepun walaupun akhirnya tewas 2-0).
3) Kita akur corak permainan Malaysia di Tosu didominasi Jepun, antara statistik 16 percubaan Jepun; 1 percubaan Msia. Tetapi perkataan 'lemau" bukan istilah yang adil jika penulis tajuk akhbar berkenaan mengerti kronologi kejatuhan dan kebangkitan bolasepak Malaysia dan Jepun secara amnya. Perbandingan moden: Jepun No1 di Asia; Msia ke-25!
4) Di segi bahasa pun, penggunaan perkataan 'lemau' tidak tepat (sesuai untuk kuih dan biskut) untuk menggambarkan prestasi sesebuah pasukan bolasepak.

* Jadi, penggunaan 'lemau' hanyalah sikap nakal akhbar tabloid berkenaan seperti mahu menghina pasukan Olimpik negara. Ia sekadar 'sedap mulut' mereka saja yang mungkin juga sudah kehabisan idea. Secara peribadi, saya sendiri tahu ramai juga yang boleh dilabel sebagai 'lemau' di kalangan petugas media tempatan.

Apa yang menariknya, komen daripada pengulas berkecuali (Inggeris) untuk perlawanan Jepun-Malaysia itu, mempunyai pendapat yang lebih terbuka dan berbeza daripada gambaran akhbar tempatan kita sendiri. Pengulas berkenaan nyata melihat secara lebih menyeluruh bolasepak Malaysia dan Jepun. Antara pendapat mereka, pasukan Malaysia telah mempamerkan tentangan yang mantap, malah telah mampu meningkatkan keyakinan untuk berdepan Syria dan Bahrain; dan seterusnya merintis masa depan yang lebih baik. Barangkali, pendapat pengulas dan bekas pemain profesional itulah yang menjadi perbezaan minda kelas pertama berbanding sikap 'sedap mulut' dan menghina sesuka hati oleh sesetengah ruangan sukan tabloid tempatan.

No comments:

Post a Comment